Film „Ciechocińska Fabryka Soli. Powrót do źródeł” otrzymał I nagrodę w dwóch kategoriach w Konkursie Narodowym w 19th FilmAT Festival

Decyzją jury pod przewodnictwem Zbigniewa Żmudzkiego, film w reżyserii Teresy Kudyby (prod. tressFILM) pt. „Ciechocińska Fabryka Soli. Powrót do źródeł” otrzymał pierwszą nagrodę w Konkursie Narodowym w 19th FilmAT Festival w temacie TURYSTYKA w kategorii Produkt turystyczny/turystyka w zakresie kultury.

Film zdobył także pierwszą nagrodę w temacie Dokumenty i reportaże, w kategorii Historia i Dziedzictwo/Dokument do 90 minut. 

Ceremonia wręczenia nagród międzynarodowego 19th FilmAT Festival odbyła się 7 lutego w Muzeum Sportu i Turystyki w Warszawie. Film został zauważony na platformie YouTube przez Ewę Kotus, dyrektor FilmAT Festival. Przewodniczący jury Zbigniew Żmudzki powiedział podczas ceremonii rozdania nagród, że film o Ciechocinku zachwycił jurorów artystycznym podejściem, rzetelnością historyczną oraz promowaniem dziedzictwa narodowego, z kolej Alexander V. Kammel – prezydent International Tourfilm Academy zachęca do zgłoszenia tej produkcji na festiwal Cannes Corporate Media & TV Awards.

Nagrodzony podwójnie film reżyserki i producentki ze Słońska Dolnego, opowiada o dziejach i dziedzictwie kulturowym unikatowej w skali świata fabryki soli warzonej, którą zbudowano w latach 1824-1832 na terenach Słońska, Ciechocinka i Wołuszewa.

Fabryka Soli w Ciechocinku, którą wiele osób mylnie kojarzy jedynie z budynkiem warzelni, to jest w rzeczywistości ogromna, skomplikowana instalacja, oparta na procesach wydobycia, cyklach zatężania, transportu, magazynowania, oczyszczania, gotowania solanki. Solanka, sól tradycyjnie warzona, ług i szlam leczniczy to sława ciechocińskiej saliny, która swój początek ma na terenie Słońska. Zarówno źródła, jak 

i tężnie – to także Fabryka Soli. Prawidłowa, historyczna nazwa całego kompleksu ciechocińskiej fabryki brzmi: „Zakład Warzelni Soli” – taka nazwa figuruje na nieznanych szerszej społeczności Ciechocinka starych mapach, pokazanych po raz pierwszy w tym filmie.

Autorami obrazu są Mirosław Basaj z Warszawy, Dawid Bagiński z Torunia, Zbigniew Bartosik z Opola, film zmontował Piotr Stachowski (Opole).  Film jest efektem kilku lat badań naukowych, jakie autorka prowadziła w Słońsku wraz z prof. Dagmar Hülsenberg, dr. Tomaszem Jurosem, Robertem Kolą z toruńskiego oddziału Narodowego Instytutu Dziedzictwa, współpracy z autorytetami naukowymi w Polsce i w Niemczech. Jest on autorską koncepcją od scenariusza, poprzez montaż i dobór wszystkich wypowiadających się ekspertów. Po sukcesie filmu Teresy Kudyby z roku 2023 pt. „Alexander von Humboldt na Śląsku i Słońsku”, inicjatywę stworzenia filmu poświęconego fabryce soli, w połączeniu z konferencją naukową „Solankowa Dolina” wsparł marszałek Piotr Całbecki. Mecenasem filmu jest Uzdrowisko Ciechocinek S. A. dzięki dotacji udzielonej przez Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Premiera filmu odbyła się podczas I. Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Solankowa Dolina” w marcu 2024 roku w Ciechocinku, zorganizowanej przez prof. Bogusława Buszewskiego. Film obejrzeli także uczestnicy XXX Kongresu Uzdrowisk Polskich. Mieszkańcy Ciechocinka mieli okazję zapoznać się z nagrodzoną produkcją 8 lutego 2025 roku w kinie „Zdrój” podczas spotkania z autorką, które prowadziła dyr. MCK Agnieszka Kraszewska.

W ceremonii uhonorowania filmu o Ciechocinku autorce towarzyszyła w stolicy Polski prezes Stowarzyszenia Komisja Zdrojowa Magdalena Kreps, która wykonała sesję zdjęciową, dokumentującą to ważne dla Uzdrowiska Ciechocinek wydarzenie medialne i promocyjne.

Książka Teresy Kudyby i Józefa Tomasza Jurosa wydana przez tressFILM w czerwcu 2024 roku, również pod tytułem „Ciechocińska Fabryka Soli. Powrót do źródeł” otrzymała I nagrodę w kategorii wydawnictwo w ogólnopolskim konkursie „Pamiątka z Polski”. Można ją zakupić w Informacji Turystycznej.

 
fot. Magdalena Kreps

Festiwal FilmAT

Celem festiwalu jest prezentacja najnowszych trendów w dziedzinie filmów dokumentalnych, reportaży telewizyjnych, komunikacji turystycznej, filmów korporacyjnych i instytucjonalnych oraz ocena produkcji audiowizualnych w zależności od ich poziomu artystycznego i możliwości wpływania na grupę docelową. Festiwal wspiera rozwój krajowych i zagranicznych produkcji i organizuje odrębny konkurs filmowy dla filmów polskich oraz filmów z całego świata.

O sukcesie piszę m.in. portal DlaDziedzictwa.org

Dziękujemy za słowa uznania.